Kezdőlap / Képgaléria / “Water, just water everywhere ” című pályázatunk

“Water, just water everywhere ” című pályázatunk

az-egesz-eleten-at-tarto-tanulas-programjaAz Európai Unió Egész életen át tartó tanulás programja minden közoktatási intézménynek nyújt pályázati lehetőségeket. A Comenius alprogramban az intézményi együttműködések lehetővé teszik, hogy európai közoktatási intézmények nemzetközi együttműködés keretében együtt dolgozzanak valamilyen közös témán. A munkába a lehető legtöbb gyermekcsoportot, pedagógust, szülőt, egyéb partnert vonunk be.  A Comenius akció célja, hogy hozzájáruljon a közoktatás minőségének fejlődéséhez, erősítse annak európai dimenzióját, illetve segítse a nyelvtanulást.
2012 tavaszán a Tempus Közalapítványhoz benyújtott “Water, just water everywhere” című pályázatunk a nemzetközi egyeztetések során eredményesen szerepelt. A projektet a 2012/2013 és a 2013/2014-es nevelési években valósítjuk meg, melyben 5 ország 6 intézménye (két walesi, török, finn és spanyol) vesz részt. Környezetvédelmi, földrajzi, biológiai, művészeti, társadalmi szempontból végzünk kutatásokat, felfedezéseket, melyek módszereit, tapasztalatait megosztjuk egymással. Különös hangsúlyt fektettünk a természetes vizek flórájának és faunájának megismerésére.  A projektnek honlapot (www.waterjustwater.fi) készítettünk és a gyerekek minden országban logót terveztek
Az első projekttalálkozót Törökországban, Diyarbakirban tartottuk, ahol személyesen is  összeismerkedtünk. Meghívást kaptunk a város vezetőitől, ahol a város történelmét, oktatási rendszerét mutatták be nekünk. Meglátogattuk az intézményt, az osztályokat, az óvodai csoportokat és megismerkedtünk az iskola pedagógusaival.  Két projektmegbeszélést tartottunk, ahol az intézmények bemutatkoztak, megbeszéltük a következő feladatokat és a projekttalálkozók sorrendjét. Kirándulást tettünk a Tigris folyónál, ami a török gyerekek központi témája a projektben. A török kollégák megmutatták nekünk a környék történelmi és természeti nevezetességeit is.

Spanyolországi Ampostában Szent György hetében voltunk, mely egy hagyományos rendezvénysorozata az ott élő embereknek. Részt vettük a megnyitón, ahol a város iskolái mutatták be Szt. György legendáját. Az intézménybe a bölcsődés korútól 12 éves korig járnak a gyermekek, akiknek az életébe részletesen betekinthettünk.  A Földközi tenger és az Ebro folyó torkolatánál fekvő város növény és állatvilágával egy madár lessel egybekötött egynapos utazáson ismerkedhettünk meg. A projektmegbeszéléseken ppt prezentáció formájában bemutattuk egymásnak, hogy időközben miként valósítottuk meg a feladatokat.

A harmadik találkozót Walesben tartottuk. A walesi kollégák két tagintézményükkel vettek részt a projektben, Brynhyfryd Infant School és a Junior School. A látogatást az óvodáskorúaknál kezdtük, akik zenés, táncos műsorral köszöntöttek bennünket.  Az iskolások nagyszabású környezetvédelmi programjukat mutatták be, mely az UNICEF szervezésében történik. Mindkét intézményben lehetőségünk volt a gyerekek tevékenységébe bekapcsolódni. A tengerparton meglátogattuk Dylan Thomas walesi nemzeti költő alkotóházát, akinek sok alkotását a tenger inspirált. Megismerkedtünk a környék növény-és állatvilágával, Swansea és Cardif nevezetességeivel. A fővárosban a parlamentben fogadtak minket és előadás keretében sok információt kaptunk Wales történelméről, mai helyzetéről.  Két projektmegbeszélést tartottunk, melyen PPT prezentáció formájában beszámoltunk egymásnak az eddigi feladatokról értékeltük az elmúlt időszak projekteseményeit. Egyeztettük a következő találkozóig elvégzendő feladatokat, határidőket.
A koordinátor intézmény pedagógusai egy héten át részeseivé tettek minket a téli finnországi életnek, ahol a hagyományok ugyan úgy természetes részei a mindennapoknak, mint a korszerű technika.  Téli túra keretében ismerkedtünk meg a tavak élővilágával, a téli sportokkal. Az óvoda és iskolalátogatások alkalmával megismerkedtünk a pedagógusokkal és a gyerekekkel, alkalmunk volt bekapcsolódni a tevékenységükbe. Az osztálytermekben workshopok zajlottak Kalevala témában.
A finn oktatási rendszerről egy rövidfilmet láttunk a városházán és hallgattunk előadást. Megismertük Sotkamo és Kajaani nevezetességeit és meghallgattuk a kajaani Zenei Intézmény diákjainak koncertjét.  Két megbeszélést tartottunk, melyen megismertük egymás országának vízi energia felhasználását, vízzel kapcsolatos foglalkozásokat, a víz rekreációs hatását és egy nemzeti zeneszerző vízzel kapcsolatos kompozícióját. Áttekintettük és pontosítottuk a következő időszak feladatait.
A magyarországi találkozón a Poroszlói Ökocentrumban csónaktúrán bemutattuk a Tisza természeti bőségét. Európa legnagyobb édes vízi akváriumában az őshonos élővilággal ismertettük meg külföldi kollégáinkat. Az óvodalátogatás során a kollégákat bevontuk a vízzel, természetvédelemmel kapcsolatos foglakozásokba, játékokba, kísérletekbe, kézműves tevékenységekbe. Kiállítást rendeztünk újrahasznosítható anyagokból készült használati tárgyakból, játékokból, és a víz védelméről szóló plakátokból. Megmutattuk Szolnok természeti és építészeti értékeit és ellátogattunk a Polgármesteri Hivatalba Szolnok köznevelési rendszerének megismertetése céljából.
Budapest nevezetességeit dunai hajózás alkalmával mutattuk be.

Gyermekeink a projekt két éve alatt sok új információhoz jutottak, megismerték a partnerországok növény- és állatvilágát, kultúráját, az intézményeket, gyerekeket. Kinyílt előttük a világ, eddigi látókörük jelentősen kibővült. A projektevékenységek új érdeklődési területekkel gazdagították személyiségüket: más országokban élő gyermekek élete, tevékenységei, azok különbözősége és hasonlósága, annak megértése, hogy vannak problémák, melyek csak széleskörű összefogással oldhatók meg. Ilyen pl. a vizek tisztaságának megőrzése, amivel projektünk is foglalkozott.
A projektben alkalmazott kooperatív tanulási formák, együttműködés és folyamatos kapcsolat a partnerekkel, a sokféle tanulási forrás hozzájárult a gyermekek értékrendjének gazdagodásához, szociális érzékenységük és a tanulás iránti motivációjuk növeléséhez. Növekedett önbizalmuk, mert a különböző érdekes tevékenységekben sikerélményük volt, melyet tovább erősített az, hogy a produktumokat a külföldi partnereknek is bemutattuk és ők is látták a külföldi gyermekek megoldásait. Ebben az életkorban más kultúrák megismerése természetes módon alapozza meg az európai polgárrá nevelést.

A projekt a nyelvtudás fejlesztése szempontjából is jó lehetőség volt számunkra. Már a 2009-es projektben való részvételünk nyelvtanulásra ösztönzött néhány kollégánkat, akik most intenzíven gyakorolhatták az azóta megszerzett tudást.
Más országok pedagógiai kultúrájának megismerése, jó ötletek, módszerek átvétele, beépítése saját gyakorlatunkba, a Tisza élővilágával kapcsolatos segédanyagok készítése pedagógiai készségeink gazdagítását eredményezték, és új lendületet adtak a szakmai munkának.

A projekt tapasztalatai, tovább vihetők, tanulságai beépülnek óvodánk nevelő, fejlesztő tevékenységébe. A fejlesztések jól illeszkednek stratégiánkhoz, annak sokrétűbb és magasabb szintű megvalósítását segítik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

16 − 4 =